ELEKTRONİK İMZA NEDİR?

ELEKTRONİK İMZA NEDİR?

 

     Dijital imza, elektronik dokümanları (Eposta, Ms Excel dosyası, Ms Word dosyası gibi) imzalamak için kullanılan ve bu elektronik dokümanı alan kişinin de, gönderen kişinin kim olduğuna emin olmasını ve güvenmesini sağlayan bir elektronik koddur.

Doğal olarak dijital imza güvenilirliği şifrelenmiş olmasından kaynaklanır. Bu sistem, şifrelenmiş verileri gönderen bilgisayar ile bu şifrelemeyi çözebilen alıcı bilgisayar arasında çalışır. Gönderenin şifreleme işlemi ile alıcının doğrulama işlemi verinin güvenli bir kaynaktan geldiğini gösterir. Bu iki taraflı işlem dijital imzayı tamamlar. Dijital imza diğer adıyla elektronik imza ülkemizde 23.01.2004 yılında Resmi Gazetede yayınlanmış ve 23.07.2004’te yürürlüğe girmiş 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile de tanımlanmıştır.

Elektronik imza, elle atılan ıslak imza gibi kullanılabildiği için, internette her türlü resmi işlemin, hem zamandan hem de kağıt israfından tasarruf edilerek ve elektronik ortamda arşivlenerek yürütülmesini sağlar. Elektronik imza, kamu kuruluşlarıyla yapılan işlemlerde, bankacılık ve sigortacılık işlemlerinde, e-devlet, e-iş ve e-ticaret uygulamalarında, elektronik posta ve kanun kapsamındaki hukuki işlemlerde kullanılabilir. Elektronik imza ile imzalanmış herhangi bir belge bilgisayar ortamında arşivlendiğinden bulunması için zaman harcanmayacaktır. Böylece depolama maliyetleri de yok denecek kadar az olacaktır.

 

SERTİFİKAMI ALDIM NE YAPMALIYIM?

 

Kamu Sertifikasyon Merkezi’nden almış olduğunuz sertifikanızı kullanabilmeniz için gerekli adımları aşağıdaki sıra ile gerçekleştiriniz.

1.Adım

Kurye tarafından tarafınıza elden teslim edilen AKİS Akıllı Kartta yer alan Nitelikli Elektronik Sertifikanın yüklü olduğu çipli parça aşağıdaki gibi hasar verilmeden işaretli yerlerinden kırılarak çıkarılır. Eğer kenarlarında çapak kaldıysa uygun bir alet ile zarar vermeden temizlenir. Çıkarılan NES yüklü çipli parça, ACS 38T USB-Beyaz tipi kart okuyucuya aşağıda görüldüğü şekilde ve ok yönünde itilip yerleştirilir.

1
Resim-1

2.Adım

http://www.kamusm.gov.tr/islemler/surucu_yukleme_servisi/ adresinden işletim sisteminize uygun sürücüler indirilir ve kurulur (Resim 2).

2
Resim-2

3.Adım

http://www.kamusm.gov.tr adresinde Online İşlemler altında bulunan “Nitelikli Elektronik Sertifika İşlemleri” linkine tıklanır(Resim 3).

3
Resim-3

4.Adım

Açılan sayfada “Şifreli Giriş” yapılır. Daha önce Kamu SM’den alınmış ve geçerli olan bir sertifikayla giriş işlemi “E-imzalı Giriş” butonuna tıklanarak da yapılabilir.

4
Resim-4

5.Adım

Kimlik No, Resimdeki Yazı ve Güvenlik Sözcüğü alanları doldurulup Giriş butonuna basılır (Resim 5). Cep telefonunuza gönderilen SMS Onay Kodu girilir.

5
Resim-5

6.Adım

Elektronik sertifikanız ile yapacağınız işlemler için gerekli olan PIN bilgisi, Resim 6 da yer alan PIN/PUK Bilgisi butonuna tıklanarak listelenebilir.

6
Resim-6

PIN bilgisinin kullanılması ve saklanması ile ilgili uyarıların tamamı DİKKATLE okunmalıdır:

1.     PIN bilgisinin güvenli olarak muhafaza edilmesi kart sahibinin sorumluluğundadır. Ayrıca, sertifika sahibi tarafından silininceye kadar Kamu SM’de şifreli olarak tutulur.

2.     “Parolalarımı Kaydet” butonuna basılarak oluşturulan PIN bilgisinin yer aldığı PDF dosyasının, güvenli bir yerde saklanması, ayrıca PIN bilgisinin yazıcıdan baskısı alınarak basılı kopyasının da saklanması önerilir.

3.     PIN bilgisi, doğru olarak kayıt edildiğinden ve baskısının alındığına emin olunduktan sonra, “Parolalarımı Sil” butonuna basılarak, PIN bilgisinin Kamu SM sisteminden silinmesi önerilir (“Parolalarımı Sil” butonuna basıldığında, PIN bilgisi, Kamu SM sisteminden, bir daha görülemeyecek şekilde tamamen silinir).

4.     PIN’in 3 (üç) kere hatalı girilmesi durumuna Kilit Çözme seçeneğine tıklanarak PIN yenilenir (Resim 7).

5.     01.01.2011 tarihinden itibaren üretilen kartların PUK yönetimi Kamu SM tarafından yapılmaktadır. PUK bilgisi, Kamu SM tarafından da hiçbir şekilde görüntülenemez. Yetkisiz veya hatalı olarak yapılan 3 (üç) PUK giriş denemesi ile kart kullanım dışı kalır ve bir daha kullanılamaz. Bu durumda kart ücret karşılığında yenilenir. PUK bilgisi ile ilgili hiçbir işlem yapılmamalıdır.

Bilgilendirme

·         “Kullanıma Aç” sertifikanın, sertifika sahibi tarafından askıya alındığı durumlarda, sertifikayı tekrar kullanıma açmak için kullanılır.

·         “Sertifikamı İptal Et” ile listelenen sertifikalardan her biri, bir daha kullanılamayacak şekilde iptal edilebilir. İptal edilen sertifika(lar) ücret karşılığı yenilenir.

·         “Bilgi Güncelle” seçeneği ile listelenen kişisel bilgiler güncellenebilir.

·         “Sertifika Listele” seçeneği ile sertifikalar listelenir. Listelenen sertifkaların seri numarasına tıklayarak, sertifikaya ait detaylar incelenebilir.

·         “PIN / PUK Bilgisi” seçeneği ile PIN / PUK bilgileri görüntülenebilir, kaydedilebilir ya da silinebilir.

·         “Kilit Çözme” kilitlenen kartın kilidini çözmek ve yeni bir PIN kodu üretmek için kullanılır.”Kilit Çözme” kilitlenen kartın kilidini çözmek ve yeni bir PIN kodu üretmek için kullanılır.

·         “Çıkış” seçeneği, sistemden çıkış yapmak için kullanılır.

Kaynak : www.kamusm.gov.tr

 

Loading

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email